.
El Centre Cultural La Nau acull aquest dilluns, 4 de desembre, a les 12 hores, la presentació del disc ‘La música del Grup dels Joves’, un volum que, interpretat per l’Orquestra Filharmònica de la Universitat de València i la soprano Marta Estal, recull una acurada selecció d’obres d’aquests joves compositors escrites entre els anys 1931 i 1939, amb l’objectiu de recuperar i difondre el patrimoni històric de la música valenciana.
L’acte comptarà amb les intervencions del vicerector de Cultura i Igualtat de la Universitat de València, Antonio Ariño; la directora adjunta de Música i Cultura popular valenciana de l’Institut Valencià de Cultura (IVC), Marga Landete; el president del Consell Territorial de la SGAE a la Comunitat Valenciana, Pep Llopis; el director de l’Orquestra Filharmònica de la Universitat de València, Hilari Garcia; i el musicòleg i catedràtic del Conservatori Superior de Música ‘Joaquín Rodrigo’ J. Pasqual Hernàndez.
‘La música del Grup dels Joves’ és el resultat d’un treball de recuperació, documental i de recerca, que va posar en marxa l’Àrea d’Activitats Musicals de la Fundació General de la Universitat de València amb motiu de la celebració del 80 aniversari de la proclamació de València com a capital de la República. El projecte, l’edició del qual ara es presenta en CD, ha estat coproduït amb l’Institut Valencià de Cultura, i ha comptat amb el patrocini de l’Ajuntament de València i la Fundació SGAE, a més de la col·laboració constant dels hereus dels compositors.
La realització ha anat a càrrec del director de l’Orquestra, Hilari Garcia, i del musicòleg i catedràtic J. Pasqual Hernàndez. Tots dos han estat els responsables de la recerca i la selecció de les peces més representatives de la producció d’aquest grup de joves compositors en la dècada dels 30. “Nosaltres tenim l’obligació de fer aquest tipus de treball: recuperar, reivindicar i difondre el patrimoni musical valencià perquè no siga oblidat”, opina Hilari Garcia.
I és que, entre les possibles causes de l’oblit es troba la política del règim franquista, obsessiva per esborrar qualsevol besllum republicà, especialment relacionat amb la seua efervescència intel·lectual i creadora.
El disc, interpretat per l’Orquestra Filharmònica de la Universitat i la soprano Marta Estal, retorna a la vida la música d’aquells joves compositors: Vicent Asencio, Vicent Garcés, Ricardo Olmos, Luis Sánchez i Emilio Valdés. Aquests són els membres del Grup dels Joves, dirigits pel mestre Manuel Palau, artífex de l’esclat creatiu de renovació musical dels anys 30, i acompanyats per Matilde Salvador, vinculada a la formació per la seua unió sentimental amb Asencio. Deixebles de Palau, el Grup dels Joves es donaren a conéixer amb la publicació d’un manifest que reivindicava la identitat del poble valencià a través de la seua cultura i la seua música.
Segons apunta Hilari Garcia, algunes d’aquestes peces s’interpretaren una o poques vegades i ja no tornaren a veure la llum. “Com a dada curiosa, destaca una composició del mestre Palau que va realitzar l’any 36 com a encàrrec per a la banda sonora d’un documental. Aquesta peça s’interpretà llavors i després es va arxivar. Mai més no ha estat interpretada”, relata, malgrat tractar-se de la creació d’un dels millors compositors valencians del segle XX.
El disc, peça a peça
Obri el CD aquesta obra inèdita de Manuel Palau, mentor artístic del Grup dels Joves, titulada ‘Música per a una pel·lícula documental valenciana’. Va estar composta ‘ex professo’ per al documental de CIFESA ‘Valencia y sus flores’, amb guió de Francesc Almela i direcció d’Alfredo Fraile. La peça es va fer pública quatre anys més tard.
La segona obra del compacte és la breu suite ‘Noche romántica’ (1935), per a orquestra de corda, composta per Ricardo Olmos. Vicent Garcés és l’autor de la tercera obra del disc, ‘Dansa plenilunar’, la qual forma part del seu ballet ‘Passionera’ (1931-32). Garcés sentia una gran predilecció per aquest gènere, tant era així que Palau el va etiquetar com a “creador del ballet valencià”.
La música de Matilde Salvador és la següent peça del CD: ‘Valenciana’ (1939), sobre text de Lope de Vega, integrada en la suite ‘Seis canciones españolas’ (1939), dedicades a Manuel de Falla i guardonades a Bilbao el 1940. En el disc també s’inclou ‘Tres cançons valencianes’ (1937), una obra de Salvador més primerenca encara, per a veu i orquestra, sobre poemes del llibre ‘Terra’ de Bernat Artola. Entre aquestes dues obres hi ha ‘Tríptic: Cançons de batre, op. 10’, d’Emilio Valdés (1933-34), àmpliament valorat per la crítica del moment.
L’àlbum continua amb ‘Festes al poble’ (1932), de Vicent Asencio, l’únic membre del grup que no va rebre magisteri de Palau. Tanquen el compacte el compositor Luis Sánchez i la seua obra ‘Amaneix’ (1935), peça inspirada en un vers de José María Latorre sobre l’alba a l’horta valenciana.
En definitiva, el CD ‘La música del Grup dels Joves’ és el suport físic de difusió de tot un treball de recuperació, documentació, recopilació i selecció, iniciativa de l’Àrea d’Activitats Musicals de la Fundació General de la Universitat de València, que posa en valor una part del ric patrimoni històric de la música valenciana de la República, amagat i, fins i tot, oblidat en moltes ocasions, mitjançant la participació dels 80 membres, també joves i també valencians, d’una orquestra universitària que troba en els deixebles del mestre Manuel Palau el seu reflex.
‘La música del Grup dels Joves’ és el resultat d’un treball de recuperació, documental i de recerca, que va posar en marxa l’Àrea d’Activitats Musicals de la Fundació General de la Universitat de València amb motiu de la celebració del 80 aniversari de la proclamació de València com a capital de la República. El projecte, l’edició del qual ara es presenta en CD, ha estat coproduït amb l’Institut Valencià de Cultura, i ha comptat amb el patrocini de l’Ajuntament de València i la Fundació SGAE, a més de la col·laboració constant dels hereus dels compositors.
La realització ha anat a càrrec del director de l’Orquestra, Hilari Garcia, i del musicòleg i catedràtic J. Pasqual Hernàndez. Tots dos han estat els responsables de la recerca i la selecció de les peces més representatives de la producció d’aquest grup de joves compositors en la dècada dels 30. “Nosaltres tenim l’obligació de fer aquest tipus de treball: recuperar, reivindicar i difondre el patrimoni musical valencià perquè no siga oblidat”, opina Hilari Garcia.
I és que, entre les possibles causes de l’oblit es troba la política del règim franquista, obsessiva per esborrar qualsevol besllum republicà, especialment relacionat amb la seua efervescència intel·lectual i creadora.
El disc, interpretat per l’Orquestra Filharmònica de la Universitat i la soprano Marta Estal, retorna a la vida la música d’aquells joves compositors: Vicent Asencio, Vicent Garcés, Ricardo Olmos, Luis Sánchez i Emilio Valdés. Aquests són els membres del Grup dels Joves, dirigits pel mestre Manuel Palau, artífex de l’esclat creatiu de renovació musical dels anys 30, i acompanyats per Matilde Salvador, vinculada a la formació per la seua unió sentimental amb Asencio. Deixebles de Palau, el Grup dels Joves es donaren a conéixer amb la publicació d’un manifest que reivindicava la identitat del poble valencià a través de la seua cultura i la seua música.
Segons apunta Hilari Garcia, algunes d’aquestes peces s’interpretaren una o poques vegades i ja no tornaren a veure la llum. “Com a dada curiosa, destaca una composició del mestre Palau que va realitzar l’any 36 com a encàrrec per a la banda sonora d’un documental. Aquesta peça s’interpretà llavors i després es va arxivar. Mai més no ha estat interpretada”, relata, malgrat tractar-se de la creació d’un dels millors compositors valencians del segle XX.
El disc, peça a peça
Obri el CD aquesta obra inèdita de Manuel Palau, mentor artístic del Grup dels Joves, titulada ‘Música per a una pel·lícula documental valenciana’. Va estar composta ‘ex professo’ per al documental de CIFESA ‘Valencia y sus flores’, amb guió de Francesc Almela i direcció d’Alfredo Fraile. La peça es va fer pública quatre anys més tard.
La segona obra del compacte és la breu suite ‘Noche romántica’ (1935), per a orquestra de corda, composta per Ricardo Olmos. Vicent Garcés és l’autor de la tercera obra del disc, ‘Dansa plenilunar’, la qual forma part del seu ballet ‘Passionera’ (1931-32). Garcés sentia una gran predilecció per aquest gènere, tant era així que Palau el va etiquetar com a “creador del ballet valencià”.
La música de Matilde Salvador és la següent peça del CD: ‘Valenciana’ (1939), sobre text de Lope de Vega, integrada en la suite ‘Seis canciones españolas’ (1939), dedicades a Manuel de Falla i guardonades a Bilbao el 1940. En el disc també s’inclou ‘Tres cançons valencianes’ (1937), una obra de Salvador més primerenca encara, per a veu i orquestra, sobre poemes del llibre ‘Terra’ de Bernat Artola. Entre aquestes dues obres hi ha ‘Tríptic: Cançons de batre, op. 10’, d’Emilio Valdés (1933-34), àmpliament valorat per la crítica del moment.
L’àlbum continua amb ‘Festes al poble’ (1932), de Vicent Asencio, l’únic membre del grup que no va rebre magisteri de Palau. Tanquen el compacte el compositor Luis Sánchez i la seua obra ‘Amaneix’ (1935), peça inspirada en un vers de José María Latorre sobre l’alba a l’horta valenciana.
En definitiva, el CD ‘La música del Grup dels Joves’ és el suport físic de difusió de tot un treball de recuperació, documentació, recopilació i selecció, iniciativa de l’Àrea d’Activitats Musicals de la Fundació General de la Universitat de València, que posa en valor una part del ric patrimoni històric de la música valenciana de la República, amagat i, fins i tot, oblidat en moltes ocasions, mitjançant la participació dels 80 membres, també joves i també valencians, d’una orquestra universitària que troba en els deixebles del mestre Manuel Palau el seu reflex.