La soprano Consuelo Hueso reivindica a les compositores amb el seu projecte ‘Deixa’m dir’ 

0
691

València, 19 de maig de 2023

Consuelo Hueso reivindica a les compositores amb el seu projecte Deixa’m dir, una proposta escènica-musical que convida a prendre partit i a convertir-se en activistes en la defensa del coneixement, difusió i presència de la seua obra. La soprano valenciana, que ha format part del Cor del Teatre Real de Madrid treballant amb prestigiosos directors, protagonitzat nombrosos muntatges de sarsuela i interpretant diversos papers en òperes; és una artista amb una dilatada i consolidada carrera professional que vol trencar amb el silenciament que han patit històricament les dones en la música. [Veure documentació adjunta].

En l’espectacle, que la cantant portarà a diverses sales i auditoris, pretén trencar amb les limitacions de les disciplines clàssiques, a través de la música i el silenci, i a vegades des de l’emoció i unes altres des de la incomoditat o la denúncia. Els concerts, en col·laboració amb el Quintet Casulana i altres prestigioses intèrprets com la pianista Renata Casero i la flautista Paloma Gil, combinaran música i acció dramàtica per a crear un itinerari a través de diverses possibilitats sonores i gaudir d’un repertori integrat per obres de compositores.

L’objectiu del projecte de la cantant és que les autores, “considerades com a intruses”, deixen d’estar “arraconades en els marges de la història” i percebudes com una cosa residual, “sent així oblidades o recordades com una curiosa anècdota entorn del 8 de març, Dia Internacional de la Dona Treballadora”. La realitat és que la musicologia feminista ha comptabilitzat més de 9.000 compositores des de l’Edat mitjana fins als nostres dies. Mercedes Zavala, compositora i musicòloga, assenyala que “a mesura que s’aprofundeix més en la història apareixen més compositores de talla professional, autores d’una quantitat d’obres colpidora”.  

L’organització Women in Music (organització que aborda desafiaments com la discriminació, l’assetjament sexual, la bretxa salarial, la falta de visibilitat…) va indicar que solament 76 de 1.445 concerts, oferits per rellevants orquestres de música clàssica en 2017, van incloure una peça composta per dones. I d’entre les més de 3.500 obres que es van interpretar només el 2,3% va ser de compositores.  

Consuelo Hueso, sòcia de l’associació Mujeres en la Música, destaca que “la visió androcèntrica del món ha sigut la constant de les dones en la música al llarg de la història, i aquesta ocultació deliberada ha provocat una desmemòria col·lectiva. No podem continuar mirant cap a un altre costat”. La soprano subratlla que “Deixa’m dir és un títol una mica enganyós, un artifici; no crec que calga demanar permís a ningú per a dir, quasi cridar, i reivindicar el paper de les dones en la composició, interpretació, direcció…” 

La labor artística i de sensibilització que desenvolupa té com a meta dignificar i difondre la música de les compositores, “només arribaran al públic si són interpretades”; i pretén “recuperar aquest patrimoni musical i compartir-lo amb el públic”. Hueso considera que “no n’hi ha prou amb conéixer els seus noms, les seues vides i les obres compostes; s’han d’editar les seues partitures, formar a les futures músiques i músics incloent-les en els concerts dels auditoris, festivals i cicles”. Per això, apunta que “els qui decideixen, majoritàriament homes, en les programacions, produccions i promocions musicals, direccions d’escoles, societats musicals i conservatoris, han de comptar amb les dones”.

Concert a Dénia

La soprano oferirà un concert pròximament amb el programa Deixa’m dir en el qual abordaran obres d’Ángeles López Artiga, Sonia Megías, María Teresa Oller, Matilde Salvador, Consuelo Colomer, Sara Galiana i Mercè Torrents en el marc del Cicle Dóna i Música que se celebrarà en el Teatre Auditori del Centre Social de Dénia (Alacant) el divendres 26 de maig a les 20h. L’entrada és lliure amb invitació en notikumi.com. Entre els concerts previstos destaca el que brindarà en el cicle Cambra al Palau, que organitza el Palau de la Música de València, el 23 de setembre.

Hueso ha treballat amb prestigiosos directors com Luis Antonio García Navarro, Krzysztof Penderecki, Pedro i Cristóbal Halffter, Antonello Allemandi i Jesús López Cobos; gravà com a solista la Missa de Requiem de Salvador Giner; i ha interpretat el paper principal de El amor brujo de Manuel de Falla en diversos concerts, entre moltes altres òperes, cicles i gales líriques com les que ha protagonitzat en Les Arts en Paral·lel en el Palau de la Música de València.

Obres d’Esplá, Palau, Salvador…

Estrenà en 2018 al costat de la pianista Renata Casero el recital Camins i dreceres, música valenciana del segle XX en el Palau de la Música de València on interpretà obres de Esplá, Palau, Chavarri, Salvador, Asencio i López Artiga; i va participar en l’estrena de l’espectacle Shakespeare en l’òpera en el Palau de la Música.

El seu primer projecte personal va ser el recital Compositores, notes en l’ombra, amb el qual reivindicava el treball de les dones en la composició musical, un programa que ha interpretat en diferents auditoris d’Espanya. Paral·lelament, exerceix una labor didáctica i de difusió a través de xarrades sobre les compositores en la història de la música.

DEJA UNA RESPUESTA

Por favor ingrese su comentario!
Por favor ingrese su nombre aquí