MÚSICA, FESTA I PARÈMIA – Un bloc temàtic per a gaudir de les nostres arrels
Francésc Tàrrega, José Luis González i l’Harmònica Alcoiana – Plectre i Pols!!
La tècnica no ha de constituir un fi, sinó un mitjà necessari per arribar a la perfecció de l’art.
Amb aquesta reflexió de Francesc d’Assis Tàrrega, vull encetar dins del meu bloc “Música, Festa i Parèmia”, el moviment dedicat a la família d’Instruments Musicals de Plectre i Pols, com la Guitarra, el Llaüt, la Bandúrria, la Mandolina, l’Arpa, la Cítara, etc. els quals es fan sonar amb els dit de les dues mans o mitjançant els plectres o pues de forma triangular, gaudint així d’una singular varietat de sons produïts gràcies a la profusió de mides i a les tècniques d’estudi i d’interpretació dels diversos i reconeguts compositors, que tots ells ens han llegat a través de les seus obres, un món musical de pols i plectre.
Un d’aquests compositors en l’art musical de la guitarra va ser el Vila-realenc Francesc d’Assis Tàrrega i Eixea, creador dels fonaments de la tècnica de la guitarra clàssica del segle XX, mètode que va emprar en l’emotiu i tendre “Cápricho árabe”, serenata per a guitarra composta en 1892 i dedicada a Tomás Bretón i Hernández, on el compositor amb un marcat perfil andalusí combina un manifest virtuosisme, és a dir, l’hàbil caràcter expressiu i melòdic, es barreja freqüentment amb breus i ràpids motius orientals o arabescs, sentiments sonors que no obstant de no ser una gravació recent, l’extraordinària destresa i capacitat musical del guitarrista clàssic alcoià Jose Luis González Juliá, interpretant-la amb la guitarra, ens ha transmès tot l’art i les complexitats tècniques i melòdiques d’aquesta afable però al mateix temps vigorosa serenata per a guitarra clàssica.
Com sabem, Alcoi compta amb l’Orquestra Harmònica Alcoiana, formació centenària que amb les famílies instrumentals de guitarres, llaüts, bandúrries i la secció de percussió, interpreten brillantment multitud de composicions gràcies a la textura i al color musical dels seus instruments, per la qual cosa, no voldria acabar el treball sense destacar què José L González amb només 14 anys i amb els músics de l’Harmònica Alcoiana, van delectar en un especial concert celebrat en el “Círculo Industrial” d’Alcoi a un nombrós i entregat públic.
Ressenyar que aquestes formacions instrumentals tenen el seu origen en l’Edat Mitjana, … més informació en el Glossari del recull: Rondalles.
Recordar que en l’enllaç d’aquest capítol, trobem les característiques de cada instrument a més de tot el repertori paremiològic.
No obstant, a continuació farem DITS amb els següents exemples:
- A mestre d’arpa aprenent de sambuca.
- Acabar com el ball de parra, que va acabar sense cordes ni guitarra.
- Als de Vilaverd els va caure l’arpa, i els d’Alforja la varen plegar.
Baix Camp.
- Ballar al so de guitarres, bandúrries i acordions.
- Cantar a llaüt trencat.
- Dir bé sa guiterra.
Anar per bon camí els negocis, els assumptes, …
Illes Balears.
- En mi pueblo hay hombres, hombrecicos, cagabandurrios y piedrecicas de chisquero.
Chisquero: Mechero, encendedor.
Bolsa de cuero sujeta a la cintura, que lleva la yesca, el eslabón y el pedernal para encender la lumbre o el cigarro.
Utiel-Requena.
- En dies de festa, la guitarra no es presta.
- Home xicotet, guitarra i guitarronet.
A Alcoi. (L’Alcoià).
- Malàrum!, va dir el rei David quan va trucar el Cel i sant Pere no el va deixar entrar amb l’arpa.
- No concordar la cítara amb el saltiri.
Saltiri: Instrument medieval de teclat, la caixa de ressonància és triangular trapezoïdal, té de set deu cordes les quals són indistintament colpides o pinçades.
Cadascun dels cent cinquanta cants que formen el llibre veterotestamentari dels salms.
- Ser un cagabandúrries.
- Tenir al pit un llaüt amagat.
- Tocar la mandolina.
- Trempar-li la mandolina.
Fragments dels instruments de plectre:
Guitarra: Instrument musical de corda, compost d’una caixa de ressonància en forma de vuit amb un cercle buit al centre i un mànec dividit en dinou trasts i que amb ….
La guitarra a sofert diverses variacions tan en la seua forma i dimensió com en la seua …
Llaüt: … L’origen es remunta cap el 2000 aC. -llaüts de cos poc profund i mànec llarg-, però va ser a l’Edat Mitjana …
L’arpa: … les cordes estan tensades damunt d’un marc més o menys triangular que serveix de caixa de ressonància …
Enllaços amb tot el capítol i el programa de mà:
Instruments Musicals de Plectre i pua / Programa de mà de Música, Festa i Parèmia
Vicent Agulló Pérez – Membre del CAEHA i de la UMDA