ELLES DONES reconeixerà aquest proper divendres, 7 dones, per celebrar el seu sisè aniversari

0
1472

Fina Pérez: Elles composen, elles dirigixen

Por LaVeudeLliria – 24 octubre, 2019

ELLES COMPOSEN, ELLES DIRIGIXEN

Compositores com Safo a l’antiga Grècia, Kassia, Leonor d’Aquitània o l’abadessa Hildegard von Bingen a l’edat mitjana, Lucrècia Tornabuoni en el renaixement, Francesca Caccini, la primera dona coneguda que va compondre òpera, les romàntiques Fanny Mendelssohn i Clara Schumann, les més recents Lili Boulanger i Alma Mahler i l’espanyola María Rodrigo Bellido, considerada la primera compositora del nostre país, o les més contemporànies Jennifer Higdon, Teresa Borràs i Fornell, Francisca Velerda Gil, Elena Romero Barbosa, María Teresa Prieto Fernández de la Llana, Emiliana de Zubeldia Inda, Teresa Oller Benlloch, Matilde Salvador i Segarra, Rosa García Ascot … a les que podem afegir les directores Rosa García-Ascot, Irene Gómez Calado, Isabel López Calzada, Lucía Marín, Virginia Martínez Fernández, Mercedes Padilla Valencia, Alondra de la Parra, Sílvia Sanz Torre … totes elles, al costat de moltes altres, formen part de la història de la música clàssica, encara que la seua activitat creadora no ha estat reconeguda com mereixen, tot el contrari, ha estat invisibilitzada i minimitzada constant i injustament.

Per això no és estrany que associacions d’artistes, compositores, directores i intèrprets denuncien que, tot i que algunes han aconseguit trencar sostres de vidre i obrir un camí per a les altres, poques són les que recorren aquest camí i més poques les que aconseguixen l’èxit, el que posa de manifest la situació d’inferioritat de les dones en la música clàssica, tan evident com insostenible en el segle XXI

Un estudi publicat a principis d’aquest any, realitzat per AMCE (Asociación de Mujeres Creadoras de España) junt a les associacions Clásicas y Modernas i Mujeres en la Música, revelava dades reals de la presència de dones en els àmbits de la composició i direcció musical en 23 orquestres simfòniques espanyoles en la temporada concreta 2016-2017. 

Els resultats no poden ser més descoratjadors: en un territori masculí per excel·lència només l’1% de les obres programades per les orquestres simfòniques espanyoles en eixa temporada corresponien a dones, (un percentatge que ascendeix a un escàs 2% en el cas de les obres d’autoria espanyola el que es tradueix en 6 obres de 278 interpretades) i només el 5% dels directors d’orquestra van ser dones, arribant a la xifra de 8 directores davant de 167 directors. Aquestes 8 directores van dirigir en total el 4% dels concerts programats, sent 24 les obres dirigides per dones de 668 concerts analitzats. No obstant això, les aules dels conservatoris superiors de música estan plenes de dones: concretament, el 43% són dones. Decebedores dades que no fan més que corroborar que la presència de la dona en la composició i direcció musical, continua sent anecdòtic. (Estudi complet PDF: https://s3.amazonaws.com/fundacion-sgae/2019/Musica/donde_estan_las_mujeres_sinfonicas_estudio.pdf).

Però les dificultats no frenen els esforços de les dones que tenen per vocació la música i en Llíria, ciutat de la Música, candidata a Ciutat Creativa de la UNESCO, modalitat Música, també tenim un bon exemple de dones que es dediquen a la música, majoritàriament com intèrprets, però també com a professores, educadores, pedagogues, cantants, compositores i directores.

És a aquestes últimes, les compositores i directores, a les que ELLES DONES reconeixerà aquest proper divendres per celebrar el seu sisè aniversari. Set dones, tres directores i 4 compositores, que tenen en comú la seva vocació per la música i el seu vincle amb Llíria.

Les tres directores són: VIVIAN GUTIÉRREZ ABREU, clarinetista i actualment directora titular del Cor de la Unió Musical de Llíria i del Cor i la Banda Primitiva de Paiporta; EMPAR LLÁCER SANCHIS, flautista i cantant, que ha sigut directora de la Coral Polifònica de la Primitiva de Llíria, i NATALIA MONTAÑÉS BORI, percussionista i en l’actualitat directora titular de la Banda Simfònica Unió Musical de Catarroja.

I les quatre compositoresVERÓNICA AMAYA ESCRIG, flautista de la Primitiva de Llíria i compositora; MARÍA FAUBEL PORTOLÉS, percussionista de la Unió Musical de Llíria,  professora de secundària, cantautora i compositora; VERÓNICA GÓMEZ FAUBEL, bandúrria de l’Orquestra de Plectre el Micalet de Llíria  i violoncel·lista de la Primitiva de Llíria, professora del Conservatori d’Almansa i compositora; i RAQUEL SÁNCHEZ MARTÍNEZ, violoncel·lista de la Unió Musical de Llíria, ballarina i compositora.

Set dones joves que ja són molt importants per al futur de la nostra herència musical, perquè si les dones constitueixen la meitat de la població, la seua música ha d’estar present en la història com a reflex de la societat en què vivim.

Fina Pérez Lapiedra, membre Elles Dones, i col·laboradora La Veu de Llíria

DEJA UNA RESPUESTA

Por favor ingrese su comentario!
Por favor ingrese su nombre aquí